Mihez kezdj a munkahelyi parával, szorongással, stresszel?

18/04/12 csütörtök
ujnemzedek.hu
A három dolog nem összekeverendő. Viszont jó hír, hogy mindegyikre van megoldás.

Szorongás, félelem és stressz - ezeket a kifejezéseket sokszor szinonimaként használják, pedig három, nagyon is különböző dologról van szó. Legalábbis ezt állítja Dr. Julian P. Humphreys, coach, a téma szakértője, aki a psychologytoday.com-on ki is vesézte mindezt. Vagyis elmagyarázta a három dolog közti különbséget, és tippeket is adott, hogyan kezeljük őket, hogy a lehető legkevesebb gondot jelentsék, és továbbra is úgy tudjunk melózni, mint annak a rendje.

Mi a szorongás, és mit tehetünk ellene?

Dr. Humpreys egy igazán szép definícióval indít: eszerint a szorongás nem érzelem, nem gondolat, hanem egy olyan tapasztalat vagy élmény, ami a lényünk egészére hatással van. Ez egy egzisztenciális fenyegetés, ahol az identitás támadás alatt áll. A szorongás nagyon nyomasztó és zavart állapot, amire jellemző, hogy egyszerre veszíted el az irányítást és érzed magad bénultnak. 

Sajnos a mai világban gyakorlatilag kikerülhetetlen a szorongás - viszont némi mozgásterünk mégis van, mert eldönthetjük, hogy reagáljunk rá. Egy népszerű forgatókönyv alkohollal vagy droggal "kezelni" a szorongást - ez azonban kontraproduktív. Mivel mondhatni, tüneti kezelést jelent, a szorongást kiváltó problémát nem befolyásolja, de cserébe legalább megakadályozza, hogy érdemben megoldást keress ezekre. Sokkal inkább segít a meditáció, a naplóírás, vagy más olyan tevékenység, ami a belsődre irányul, és ami által jobban megismerheted a saját aggodalmaid gyökerét. 

Mi a félelem? Van rá megoldás?

Míg a szorongás egy névtelen, arctalan fenyegetésre adott reakció, amit nem tudunk konkrétan megnevezni, a félelem érzelmi válasz egy olyan fenyegetésre, amit ismerünk és értünk. 

Egy ilyen nagy félelemfaktor például a nyilvános beszéd. Amikor közönség előtt kell beszélned, akkor fennáll a veszélye, hogy untatni fogod őket, esetleg szakmailag nem találnak elég felkészültnek, vagy egyenesen baromságnak találják majd, amit mondasz, és kinevetnek. Ez a félelem sokkal nyomasztóbbá válhat, ha túl sokat agyalsz rajta, ilyenkor akár teljesen lebéníthat. 

Azonban ne felejtsd el, hogy egyáltalán nem vagy tehetetlen. Például kérhetsz segítséget egy coachtól, hogy javítson a prezentációs képességeiden, vagy előre készülhetsz viccekkel, amiket elsüthetsz, így oldva a helyzetet. 

A félelmet tehát könnyebb leküzdeni, mint a szorongást, mivel inkább függ az akarattól, mint a kreativitástól. Úgyis felfoghatod, hogy ha szeretnél jó munkát végezni, mindent meg kell tenned, hogy elhárítsd a problémákat, amelyek ezt akadályozzák. Minden problémának van megoldása, a lényeg, hogy eljuss odáig.

Mi a stressz? Hogy lehet kezelni?

Míg a félelem egy konkrét fenyegetésre adott érzelmi válasz, addig a stressz egy azonnali veszélyre adott zsigeri reakció. Az emberi fejlődés során az őseinknek sokkal jobbak voltak az esélyei a túlélésre, ha észlelték a közelgő fenyegetéseket, és gyorsan és hatékonyan reagáltak rájuk. Szóval modern emberként rendkívül kifinomult  stresszválasz-rendszert örököltünk. (A stresszhelyzetben mutatott biológiai és pszichológiai reakciók komplex mintázatát az egyszerűség kedvéért stresszválasznak nevezzük.) Miközben teljesen más jellegű fenyegetésekkel szembesülünk, mint az elődeink.

Szimpatikus idegrendszerünk tehát régen, hosszú idő alatt, és teljesen más körülmények közt fejlődött ki, így nem csoda, ha a stresszválaszunk akkor is jelentkezik, amikor igazából semmi szükség nem lenne rá. Egy prezentáció közben, ha az idegességtől remeg a kezed vagy izzad a tenyered, gyakran lehetetlennek tűnő feladat uralkodni rajta.

De még ha nem is mindig tudunk uralkodni a testünk reakcióin, amit a stresszre ad, azt megtehetjük, hogy másképpen fogjuk fel az egészet. Nem kell például feltétlen kiakadni rajta, ha elkezd izzadni a tenyered, vagy a gyengeség jeleként értelmezni. Egyszerűen fogadd el, hogy ez van, hogy a prezentáció ezzel jár, és készülj fel a dologra, például legyen nálad zsebkendő. Így jóval kevesebbet parázol az egészen, és kevésbé leszel stresszes. 

Csak nyugi

A szorongás, a félelem és a stressz elkerülhetetlen egy mai, modern munkahelyen. De ha rájössz, hogy számodra mi az ezekre adható legoptimálisabb válasz, az a karriered és a vállalat szempontjából is siker. Egy ideális világban a szorongás olyan kreatív megoldásokhoz vezet, amelyek egy tervet eredményeznek. A félelmet, ami e terv megvalósításának útjába állhat, legyőzheted, ha kellően elszánt vagy, és cselekedhetsz ennek érdekében. Mindhárom tényező kezelésénél óriási szerepe van az olyan technikáknak, mint a relaxáció, a meditáció, vagy a naplóírás. 

Mindhárom esetben a napi nyugtató gyakorlatok, beleértve a meditációt, a naplózást, a gondolkodást és a kapcsolódó beszélgetéseket, kulcsfontosságúak. Ezekkel végső soron felül tudsz kerekedni a félelmeiden, szorongásaidon és a stresszen  - és ez a lényeg!